Anul acesta, la împlinirea celor 121 de ani de la nașterea sculptorului Ion Irimescu, am asistat la un eveniment de pomenire sărăcăcios, trist, prost organizat și fără interes de către Primăria Fălticeni și conducerea muzeului care poartă numele maestrului și adăpostește o comoară primită în dar de la acesta. Caracteristic actualei administrații publice și preotului-manager Teodor Brădățanu (popmanager deoarece nu pare hotărât în care parte să o apuce, e și la biserică, și la muzeu), care este susținut cu aplomb politic de primarul sportiv Cătălin Coman. De altfel, cultura a devenit o glumă în mandatele edilului Coman, iar cinstirea memoriei „Patriarhului artei românești” doar o formalitate, să nu se spună că n-au făcut chiar nimic. Noroc că a fost adus la conducere un slujitor în sutană care să-i țină muzeului o lumânare la căpătâi cât se stinge sub o administrare incompetentă și chiar păguboasă dacă e să amintim de purcoiul de bani dat angajaților concediați de managerul „Doamne Ajută!”. Are sens, oare, să amintesc că evenimentele de odihnioară care umpleau până la refuz spațiile muzeului sunt doar amintiri, pe care s-a pus un praf de 6 degete atent păstrat de preotul-manager?
Revenind la ceea ce ar fi trebuit să fie evenimentul Ion Irimescu – 121 de ani, vedem că puținul pe care l-a făcut cuplul Coman/Brădățanu pentru fălticeneni a fost lipirea pe ultima sută de metri de o lansare de carte cu câteva tablouri și o slujbă de pomenire la biserica „Sf. Voievozi” din cartierul Oprişeni (singura pictată de Ion Irimescu n.r.). După slujbă, nimic, doar odihnă pentru protejatul despotului luminat. La muzeu a fost liniște.
Primarul Cătălin Coman nu a participat la slujbă (e totuși vacanța de schi!) și i-a delegat pe viceprimarul Constantin Bulaicon și consilierul personal Răzvan Andrei Atanasiu să-i țină locul. Ultimul fiind și cel care l-a înlocuit pe popmanager cât acesta a fost în concediu de creștere a copilului și despre care am aflat că a făcut o treabă bună spre deosebire de titularul postului. Atanasiu a reușit să atragă mai mulți vizitatori, a știut să comunice cu angajații și a eliminat dihonia din muzeu. Și la cum a fost starea de spirit dintre popmanagerul Brădățanu și angajații instituției în ultimii ani, cu care s-a văzut mai mult prin sălile de judecată, și la câți bani a cheltuit Primăria Fălticeni pe avocați și pe salarii restante celor concediați abuziv (zic instanțele, nu eu!), e mare lucru și trebuie lăudat.
Au mai participat: vicepreședintele CJ Suceava, Vasile Tofan, managerul Centrului Cultural „Bucovina”, Sorin Filip, directorul Şcolii de Arte „Ion Irimescu” Suceava, Ion Băițan, inspectorul patrimoniu din Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, preotul doctor Gabriel-Dinu Herea, pictorul Gabrel Baban și scriitorul Alexa Pașcu.
La finalul slujbei, lângă mormântul în care își dorm somnul de veci Ion și Eugenia Irimescu, popmanagerul îmbrăcat în straie preoțești așa cum pare că îl vrea primarul pe la toate evenimentele publice politice (de nu mai știi ce e – preot? manager? director? duhovnic?), ne-a anunțat sec pe toți că evenimentele dedicate sculptorului Irimescu la Fălticeni se încheie și că ne invită să ne urcăm în mașinile personale, să plecăm la Iași, la o expoziție cu lucrări ale maestrului! Nu s-a organizat o manifestare în muzeu așa cum ar fi meritat maestrul și, până să sară postacii plătiți să lingă papucii edilului, clădirea este suficient de mare și s-ar fi găsit un spațiu pentru un simpozion sau o evocare a memoriei și operei cu iubitorii de cultură din Fălticeni. În casa sufletului său – muzeul, unde este loc chiar dacă primăria și-a mutat o parte din activitate acolo.
Dar să revenim la expoziția cu lucrări scoase din muzeu și purtate pe drumurile patriei până la Iași în ciuda dorinței testamentare a sculptorului ca operele donate de el să nu părăsească muzeul (SIC!) sub nicio formă, iar cei care vor să le vadă să vină la Fălticeni.
De ce a insistat maestrul să rămână operele sale în muzeu? Pentru că astfel turiștii ar fi fost atrași să viziteze Fălticeniul, pentru integritatea operelor sale, dar și mai important, pentru că astfel nu există riscul ca moștenirea lăsată fălticenenilor să fie copiată sau chiar înlocuită cu falsuri!
De ce se insistă atât de mult pe scoaterea operelor din muzeu? De ce culturnicii fălticeneni, ghiontiți din spate de un duh al mediului muzeal sucevean, și-au făcut un țel din scoaterea operelor din muzeu? Aceasta este o întrebare la care alții trebuie să răspundă, dar să ne scutească de falsa dorință a punerii în valoare a operelor căci nu stă în picioare în fața dorințelor donatorului.
În cuvântarea de la finalul slujbei, preotul doctor Gabriel-Dinu Herea a ținut să precizeze cât de bine e că „am reușit să ducem opera maestrului la Liechtenstein”. Întrebarea este cine sunt cei care au reușit?
Citiți mai jos argumentația pusă contra dorinței sculptorului Irimescu de pr. Herea: „Datoria noastră, a celor ce cunoaștem această valoare și a celor ce înțelegem că e musai să activăm această valoare, este să vorbim, să comemorăm, să aducem în public opera maestrului și mă bucur că zilele astea, există opera maestrului la Iași, mă bucur că anul trecut am reușit să ducem opera maestrului la Liechtenstein. E important și esențial ca ceea ce el a întipărit să vorbească lumii și ca să vorbească lumii, ele trebuie să călătorească așa cum Sfântul Pavel a călătorit în călătoriile sale misionare ca să ducă vestea cea bună.”
Ați înțeles cum ne arată un funcționar al Arhiepiscopiei ce se întâmplă? Interesant, oare ÎPS Calinic – arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților o fi având vreo părere despre cum este călcat în picioare cuvântul maestrului Ion Irimescu de doi subalterni ai domniei sale?
Pentru mine, care l-am cunoscut pe Ion Irimescu și am avut posibilitatea să-i iau unul dintre ultimele interviuri acordate presei, bătaia de joc de la muzeu pusă în operă de cuplul Coman/Brădățanu este revoltătoare. În fapt, este doar picătura care a umplut paharul și care mă determină să arăt ce se întâmplă în spatele unei realități coafate pe bani foarte mulți pompați în gușa unor vuvuzele rudimentare și radio afoni plătiți să vă mintă.
Asta este doar o parte din ticăloșia care poate fi arătată și care trebuie arătată.
Am asistat la o slujbă de pomenire care a fost de fapt o slujbă de înmormântare, însă una cu prea mulți preoți, căci cadavrul culturii fălticenene putea fi condus la groapă de un singur popă, iar primarul Cătălin Coman l-a găsi pe cel mai potrivit.
Nici 112 și nici 121 nu l-a deranjat pe sfinția sa din serviciul credincios făcut celor care vor să vadă la Fălticeni doar mici, bere și manele. Operele sculptorului, donate orașului său și cetățenilor Fălticeniului, vor lua forma hologramelor în muzeu, în vreme ce sufletul maestrului care astăzi stă alături de operele sale în casa creației lui, pe strada Mihai Eminescu nr.2, va fi alungat și obligat să umble după statui, în urma custodelui închipuit din interesele altora.
SERGIU JIPA
Reputația culturii fălticenene plimbată la groapă cu popa, rudele și vuvuzeaua neagră de la partid
Bravo, pentru articol, doar ca se spune Falticenilor și nu Fălticeni ului și ca acest Herea care “a călătorit în călătorii” cred ca urmează doctoratul la Spiru Haret, alt mare emerit național și de al cărui renume se leagă o facultate și o universitate plina de analfabeți!
Cati oameni stau si taie frunze la cani. Ma uitam si vedeam cum Bulaicon statea pe telefon si se uita la gagici pe faceboock. Toti acesti oameni care stau si chipurele se roaga la D-zeu, sunt de fapt niste intretineti, daca nu ar fi angajati la stat ar muri de foame. Mergatori la biserica duminica de duminca, in schib judeca fariseii pe alti , ba ca muncesc (poate si duminica), in schimb ei spoliaza banutii contribuabililor ( multe vaduve, copii orfani), care luna de luna platesc taxe si impozite.
Sa va fie rusine imbuibatilor ca badjocoriti memoria unui om de cultura de o asa anvergura.
Acuma pentru clerici ” de a doua venire a lui Hristos cel mai tare le este frica preotilor”.
Din Sf Ipolit
”Stapanii se vor purta inuman cu robii lor (in limbaj modern, este vorba de sefi si subalterni), iar robii (subalternii si functionarii) vor arata nesupunere fata de cei ce ii conduc. Nimeni nu va mai cinsti parul alb al celor in varsta si nimanui nu ii va mai pasa de soarta celor tineri.
Bisericile lui Dumnezeu vor ajunge ca niste case de rand si se va generaliza o stare de decadere la nivelul tuturor bisericilor locale.
Imi este frica de acest individ care mananca in post in secret salam victoria.
Dar cel mai periculos om de acolo este cel ce a fost sluga umila a lui Dan Iosif, si care a primit doi ani de belsug, acuma stiti a cui sluga umila este (acuma cica ca sa fii sluga trebuie sa dai cate 1 miliard la patru ani). In calitate de fost vecin va pot spune ca acest individ aproximativ 20 de ani din viata murea efectiv de foame.