VIITORUL DE ASTĂZI: Inima artificială, tren suspendat la Cluj-Napoca și un nou canal Panama

de | mart. 3, 2018 | Știri | 0 comentarii

În anul 1978, revista  Știință și tehnică  prezenta cercetările la nivel mondial pentru crearea inimii artificiale.  Maladiile cardiace cunoșteau o tot mai mare incidență, așa încât  “va trebui să ne gândim la înlocuirea inimii cu un organ artificial”.   În 1968 fusese realizat primul transplant cardiac,  “deci dorința de a dispune într-o zi de o inimă artificial total implantabilă a sporit considerabil”.  Cercetările cele mai avansate se făceau pe viței ( deoarece aveau greutatea unui om și aceeași configurație toracică ), într-o clinică din Berlinul occidental.  

“Probabil că într-o zi, și această zi nu este departe, omul va trăi echipat cu o inimă artificială”  – era concluzia redactorului, concluzie confirmată pe deplin azi.

În urmă cu 40 de ani, transportul electric era un deziderat frumos în România. Profesorii și studenții Institutului politehnic Cluj-Napoca făceau exerciții de imaginație pe tema dezvoltării transportului în comun.  Cea mai revoluționară viziune era cea a unui tren suspendat pe deasupra Someșului,  “pe stâlpi de susținere la 10 metri, să zicem din beton precombinat, după care să folosim metal”.  Erau date exemple de linii asemănătoare de transport din Germania de Vest și Franța și se afirma, de către vicepreședintele Comitetului executiv al Consiliului popular aj județului, că  “vom alege soluția cea mai corespunzătoare din punct de vedere tehnic, economic, arhitectural, realizabilă 100 % prin forțele noastre”.  Ba chiar el considera că  “trenul electric cu motor liniar va fi elaborat la Electroputere Craiova”. 

Timpul a trecut, comunismul a lăsat locul democrației, dar trenul suspendat rămâne un vis pentru Cluj-Napoca și pentru România, în general.

Canalul Panama începea deja, în 1978, să nu mai facă față traficului maritim greu.  Legătura între oceanele Atlantic și Pacific nu mai era suficient de încăpătoare pentru vasele-container, mineralierele și tancurile petroliere de capacități tot mai mari, de aceea erau folosite vase mai mici, în care erau descărcate produsele și apoi trecute prin istm.  “În anul 2000, circa 50 % din vasele aflate în circulație nu vor mai putea traversa canalul”,  aceasta era viziunea deloc optimistă.

Prin urmare, specialiștii timpului au furnizat nu mai puțin de 8 variante pentru traseul unui nou canal.  Cel mai realizabil părea a fi cel notat cu nr. 3 pe imagine, care prevedea că  “la numai 16 km. distanță de actualul canal, vase de 300.000 tone ar putea traversa fără treceri de nivel și fără ecluze”.

Tehnic, situația se prezenta astfel :  “Timp de 14 ani ar trebui excavat prin mijloacele clasice cca. 1,3 miliarde metri cubi de pământ și stânci. S-ar realiza astfel un canal de 85 km lungime. Cum noul pasaj ar funcționa fără ecluze, pentru a preîntâmpina formarea unui curent prea puternic, pe traseu ar urma să fie amplasate bariere plutitoare care să încetinească scurgerea apelor.  Ele se vor ridica numai la trecerea convoaielor de vase”.

Vechiul canal Panama tocmai a împlinit 104 ani de la inaugurare și este tranzitat în continuare de vasele mici și medii. În 2016 a devenit funcțională o extindere a canalului, care permite tranzitul vaselor de mare capacitate.

 –

TEODOR PUȘCAȘU

reporter@ziaruldepenet.ro

Foto : Știință și tehnică

Termeni și CONDIȚII
  • Raspunderea penala sau civila pentru articolele de pe acest site apartine exclusiv autorilor. In cazul in care cineva se simte lezat, poate trimite un drept la replica care va fi publicat in articolul respectiv.
  • ZiaruldepeNet.ro si administratorii sau reporterii/moderatorii ziarului online nu raspund din punct de vedere juridic pentru continutul comentariilor vizitatorilor.
  • Responsabilitatea pentru comentariile postate revine in totalitate utilizatorului care beneficiaza de serviciul de a putea posta un comentariu.
  • Comentariile cu jigniri sau continut vulgar vor fi sterse, iar utilizatorul nu va mai beneficia de acest serviciu.
Sergiu jipa

Sergiu jipa

Redactorul-șef

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.Content settings. You can also style every 

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Videoclipuri recente

Se incarca...