Ministerul Fondurilor Europene, desemnat ca Autoritate de Management pentru Programul Operațional-Transport 2007-2013 și Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România S.A. au semnat în data de 11.08.2016 contractul de finanțare pentru proiectul retrospectiv „Construcția variantei de ocolire Suceava Faza-I”.
Contractul este finanţat în cadrul Axei Prioritare 1 ”Modernizarea şi dezvoltarea rețelei centrale TEN-T în scopul dezvoltării unui sistem de transport durabil și integrării acestuia cu rețele de transport ale UE”, Domeniul Major De Intervenție 1.1 ”Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii rutiere de pe rețeaua centrală TEN-T .
Proiectul are drept obiectiv realizarea următoarelor lucrări: Articole Generale- 93,89%; Terasamente-11,310 km; Suprastructura drum-9,55 km; Reparații ale Sistemului Rutier Existent-2,57 km; Șanțuri, Rigole, drenuri-8,05 km; Parapete- 6,044 km; un Podeț; o Parcare; Drumuri Laterale, accese la Proprietăți-11,52 km; Semnalizări și Marcaje Rutiere- 6,914 km; Lucrări hidrotehnice-6,310 km; Lucrări de consolidări-9,757 km; Proiectare-100%; Insule separate benzi circulație Nod 2; Sistem de iluminat- 3 bucăți.
Valoarea totală a Proiectului este de 279.086.155,68 lei, din care valoarea totală eligibilă este de 225.905.673,63 lei.
Contribuţia Comisiei Europene prin Fondul de Coeziune este de 85% din valoarea totală eligibilă a Proiectului, respectiv 192.019.822,59, restul sumei în proporție de 15,00% din valoarea eligibilă a Proiectului, respectiv 33.885.851,04 lei fiind asigurată de la Bugetul de Stat.
“Prin realizarea proiectului se urmăreşte sporirea capacităţii de circulaţie prin mărirea fluenţei traficului, descongestionarea traficului din zonă, realizarea unui confort sporit pentru participanţii Ia trafic si reducerea numărului de accidente. Data finalizării perioadei de implementare a proiectului „Construcția variantei de ocolire Suceava Faza-I”este 15.12.2018”, se precizează în comunicatul de presă al CNADR.
DAN PASCARU
Ziarul de pe Net
Este halucinant cum se toacă banii publici.
Ani de zile ni s-a tot povestit cum stadiul lucrărilor este de 72%, apoi 78% apoi 82 – 85% iar în ultima vreme ni se vorbea de un glorios 90%.
Acum aflăm că ne mai trebuie 62 de milioane de euro ca să terminăm între 10 și 20% din șoseaua de centură.
Din cele 62 de milioane de euro, vreo 51 de milioane sunt eligibile (adică pot fi finanțate printr-un program european; diferența o plătesc alții, adic tot noi).
Din cele 51 de milioane de euro, în jur de 43 – 44 de milioane sunt bani moca de la UE (să trăiască Nașu Mare!).
Totuși, pentru 9,55 km suprastructură de drum (covoarele asfaltice cu alte cuvinte), inclusiv reparații la sistemul rutier existent de 2,57 km – plus un podeț, o parcare (probabil cea incepută prin 2013 – 2014 și neterminată pe teritoriul comunei Ipotești), lucrări hidrotehnice și de consolidare, terasamente, șanțuri, drenuri, parapete – este nevoie de o sumă exorbitant de mare.
Nu discutăm aici de o șosea de centură cu profil de autostradă sau măcar de drum expres, ci de una care are o bandă pe fiecare sens de circulație, din când în când două benzi pe sensul de urcare (dar nu de fiecare dată).
Culmea este că se dau bani pe „Drumuri Laterale, accese la Proprietăți-11,52 km”.
Este drept că fiecare intersecție trebuie tratată, potrivit normativelor în vigoare, dar aici este vorba de o șosea de centură unde singurele intersecții acceptate sunt cele cu drumurile naționale și, prin excepție, cu cele județene iar accesul la proprietăți este limitat, ba chiar inacceptabil deoarece vorbim de un drum cu regim de mare viteză pe care circulă mașini cu tonaj greu tocmai ca să nu aglomereze traficul din oraș iar acele mașini trebuie să circule, la rândul lor, fluent și nu să fie blocate de tot felul de căruțe, tractoare sau alte mașini care ies de prin curțile oamenilor.
Iar când văd eu că sunt „numai” 11,52 km de „Drumuri Laterale, accese la Proprietăți”, pur și simplu nu pot decât să cred că este compromis întreg proiectul.
Asta indiferent de câți bani se mai dau, dacă sunt sau nu justificate sumele șamd.