VIITORUL DE ASTĂZI: Orașe etajate, submarine petroliere și cada de baie cu masaj - Ziarul de pe Net
Incarcare...
Esti aici:    >  Rubrici  >  Articolul curent

VIITORUL DE ASTĂZI: Orașe etajate, submarine petroliere și cada de baie cu masaj

De    •   Publicat acum 1 săptămână, 11 noiembrie 2017   •   Fara comentarii

 

În 1970, revista  Știință și tehnică  prezenta proiectul orașelor etajate, despre care se credea că vor deveni realitate până în anul 2000.

“În viața cotidiană are loc o adevărată migrație a populației, o dată dimineața, când sute de mii sau chiar milioane de oameni se îndreaptă spre locurile de muncă și seara, când se întorc acasă”  spune autorul articolului, nereprimându-și o întrebare :  Care trebuie să fie densitatea în care pot locui oamenii, fără ca aceasta să aibă influență negativă asupra stării lor sufletești ?

Soluția părea a fi construcția în pante, astfel încât “acoperișul locuinței de jos folosește ca terasă pentru casa suprapusă”.  Un arhitect israelian avea ideea “orașului sub acoperiș”,  format din construcții uriașe, etajate în terase, cu magazine, restaurante și birouri la interior, în jurul acestora fiind amplasate locuințele.

În schimb, un birou de arhitectură din Germania ( pe atunci Federală ) se inspira de la vechii egipteni, imaginând locuințe-piramidă,  “o clădire în 11 trepte, cu centre comerciale la parter, cu amenajări cultural-sportive în centrul clădirii și cu locuințe prevăzute cu terase-balcon”.

În prezent, orașele etajate ( sau măcar părți din ele ) sunt realitate, dar întrebarea rămâne la fel de actuală.  Totuși, natura umană are o limită de adaptare…

 

 

 

Un alt deziderat al cercetătorilor era reprezentat, în urmă cu 47 de ani, de apariția tancurilor petroliere care să se deplaseze pe sub ghețurile arctice.

S-ar fi putut rezolva  “prin linii de tancuri petroliere sub calota glaciară”  transportul țițeiului descoperit în Alaska. Varianta unei conducte care să străbată regiunea nordică era contabilizată la peste un miliard de dolari, iar transportul cu vase de suprafață considerat nesigur.

Așa încât  “cel mai avantajos ar fi transportul sub apă, aici nu sunt obstacole, valuri, furtuni, intemperii caracteristice navigației la suprafață”,  după care aflăm că  “tratativele dintre companiile petroliere și constructorii de tancuri submarine sunt avansate, firma General Dynamics având în proiect un submersibil cu o capacitate de 170.000 de tone”.

E adevărat, tancurile petroliere submarine au apărut, dar nu la nivelul la care erau prognozate, transportul produselor petroliere se face în special prin rețele de conducte terestre și mai puțin subacvatice.

Trecerea în secolul XXI era sinonimă, pentru cercetătorii prezenți la Expoziția Universală de la Osaka din 1970, cu utilizarea  “masivă a tehnicilor de vârf ale ciberneticii și laserului, ale energeticii nucleare și metodelor audiovizuale”.

Cel mai original exemplu era cel al firmei japoneze Furukawa, care pe baza datelor furnizate de femei ( data nașterii, culoarea favorită, etc ) alegea, cu un program de calculator, modelul de rochie cel mai indicat.

Un alt mod de dezvoltare tehnologică era înregistrarea amprentei vocale, pentru a înlocui semnăturile pe cecuri bancare.

Asta pentru a nu mai pune la socoteală sistemul de transport urban reglat prin intermediul ordinatoarelor, proiecția de imagini cu ajutorul razelor laser, cada de baie cu masaj automat sau ecranul de film panoramic, 360 de grade, care utiliza concomitent 5 aparate de proiecție.

Toate acestea sunt astăzi banalități…

 


TEODOR PUȘCAȘU

reporter@ziaruldepenet.ro

    Print       Email
  • Publicat: acum 1 săptămână, 11 noiembrie 2017
  • de:
  • Ultima modificare: noiembrie 11, 2017 @ 8:50 pm
  • Sub: Rubrici, Ştiri locale, Toate articolele
  • Termene si conditii:

    • Raspunderea penala sau civila pentru articolele de pe acest site apartine exclusiv autorilor. In cazul in care cineva se simte lezat, poate trimite un drept la replica care va fi publicat in articolul respectiv.
    • ZiaruldepeNet.ro si administratorii sau reporterii/moderatorii ziarului online nu raspund din punct de vedere juridic pentru continutul comentariilor vizitatorilor.
    • Responsabilitatea pentru comentariile postate revine in totalitate utilizatorului care beneficiaza de serviciul de a putea posta un comentariu.
    • Comentariile cu jigniri sau continut vulgar vor fi sterse, iar utilizatorul nu va mai beneficia de acest serviciu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Please copy the string Nlpdc3 to the field below:

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com