Continuăm dezbaterea pe tema realizării Ansamblului Memorialul Elitelor, un proiect inițiat de Asociația Strada Mare și finanțat de Primăria municipiului Fălticeni, prin care se dorește amplasarea pe aleea pietonală a 60 de busturi, două arcuri ale recunoștinței și a unui altar al eroilor.
CITEȘTE ȘI
Astăzi vă prezentăm opinia dr. arh. Dragoș DASCĂLU, asistent universitar la Facultatea de Arhitectură și Urbanism din Cluj-Napoca, membru al Uniunii Arhitecților din România, al Asociației PLUSMINUS și al Asociației Centrul pentru Mediul Construit:
“Din punct de vedere urbanistic și al designului urban, propunerea este foarte deficitară. În primul rând, o alee plină de viață și de oameni, utilizată intens de locuitorii Fălticeniului, va deveni o alee monumentală plină de statui printre care oamenii vor trebui să își facă loc. Orașele nu sunt muzee, spațiile publice nu sunt muzee. Spațiile publice sunt locuri ale oamenilor, ale expresiilor temporare, ale dialogului, ale întâlnirilor.
Un spațiu viu riscă astfel să devină un spațiu mort, de contemplare, asemenea cimitirelor.
În al doilea rând, separarea între cele două fluxuri de circulație pietonală (o rămășiță de pe vremea când pe strada mare se putea circula cu mașina), va deveni și mai pronunțată, în loc să fie estompată sau chiar eliminată ca limită.
În al treilea rând, poziționarea la un pas egal a busturilor va uniformiza pietonalul, care în acest moment are câteva zone de intensitate (zona fostului cinema, zona bibliotecii).
În al patrulea rând, băncile amplasate momentan sub copaci, locuri ferite, intime, umbrite, vor fi amplasate în soare, expuse. Un motiv pentru care strada pietonala va fi mai puțin folosită pentru ședere și relaxare și va deveni doar un spațiu de circulație.
În al cincilea rând, soclurile propuse pentru statui sunt pastișe istorice, ceea ce ar trebui sa fie interzis prin tema de proiectare, dar și prin regulamentul urban (așa cum se întțmplă cu intervențiile din zonele istorice protejate din Cluj sau București).
In al saselea rând, micile arcuri de triumf sunt replici istorice la o scară mai mică. Avem de-a face astfel cu un kitsch. E ca și cum am pune Statuia Libertății la scara 1:5 în centrul orașului.
Per total propunerea este una foarte problematică, o pastișă care nu are nimic de-a face cu designul contemporan, cu valorificarea clădirilor monument, cu identitatea culturală locală. Este o propunere în completă
contradicție cu principiile urbanismului de a crea orașe pentru oameni.
Realizarea acestui ansamblu ar însemna punerea Fălticeniului, o capitală culturală locală, pe o hartă a kitschului național”.
.
.
SERGIU JIPA
Sursă foto: Asociația Strada Mare Fălticeni
Proiectul tocmai a fost desfiintat punctual de un specialist. Primaria ar trebui sa identifice alte proiecte utile pentru orasul asta.
Foarte bine a punctat dl arhitect Dragos DASCALU.
1/ Statuile si-ar explica prezenta, dar nu neaparat în “buricul târgului” si adunate toate pe o portiune atât de mica a orasului. Arcurile de triumf însa sunt un “moft” costisitor si nu neaparat “estetic”, util, sau indispensabil. Ar trebui acordata mai multa atentie NATURII si ARHITECTURII VECHI în tot orasul.
2/ SERA de lânga Primarie ar trebui renovata, si facuta o intrare dinspre Parcul Primariei, instalate niste banci în interior si cosuri de gunoi (musai!). La fel, acea zona ar trebui renovata. Eventual amenajate niste spatii pentru lectura acolo.
3/ CASUTE din lemn PENTRU INSECTE si PASARI, instalate pe spatiile verzi, în copacii din oras (asa ar trebui procedat în TOT Orasul, în Parcul 23 August, Parcul Casa Cartii, Parcul de la Iaz, Esplanada Nada Florilor, spatiul verde din jurul blocurilor, pe Str Republicii pe aleile dintre blocuri, la fel pe Str Maior Ioan, Doi Graniceri, etc). Costurile ar fi infime, pentru aceste CASUTE ALE INSECTELOR si PASARILOR.
4/ TOATE CLADIRILE VECHI ar trebui RENOVATE, pastrându-se caracteristicile arhitecturale. Iar pentru BLOCURILE de acolo si din tot orasul, gasita o solutie de finantare/ajutor UE, pentru izolatul termic unitar, ca întreaga alee si întreg orasul sa arate placut.
5/ STRADA “MORTUARA”- sa nu uitam ca la doi pasi de aceste arcuri de triumf si grupuri statuare, se gasesc : o strada plina de gropi, fara trotuar ptr pietoni, cu masini parcate aiurea, plina de case oribile ca aspect si arhitectura kitsch, “raiul” traficantilor de droguri, tigari, alcool si carne vie, plus Vicky (fost club de proxeneti, prostitutie si trafic de carne vie) – o constructie grotesca ce s-a tot marit de la un an la altul, de-a ajuns cât un bloc cu 4 etaje, iar lânga ea o parcare plina de gropi si câtiva stâlpi neîngrijiti pe care zac spânzurate câteva zeci de cabluri. Aveti apoi toate coroanele colorate, oribile, sicriele, si toate kitsch-urile mortuare; inclusiv masinile acelea ancestrale (masini “mortuare”).
6/ Vorbim de grupuri statuare dar noi, la o Zona ce deserveste peste 100.000 de suflete, nu avem O MORGA si o CASA MORTUARA calumea, gospodareasca, pe 2-3 etaje, care sa adune, sa regrupeze toate AF-urile, PF-urile si magazinele astea grotesti, execrabile de duzina, iar toate coroanele si tâmpeniile mortuare care stau aruncate sau rasfirate de-a lungul întregii strazi, sa fie expuse si puse spre vânzare, doar acolo, în interiorul acelei Case Mortuare, sa fie ca un fel de “bazar” cu produse mortuare : fiecare cu buticul lui intern, cu preturile si marfa lui, expuse, dar în Interior, nu la Exterior! Eh, da! Moartea a ajuns sa se negocieze si ea! E macabru de trist!
7/ CASELE VECHI, cu arhitectura traditionala, specifica; ar trebui sa fie PRIORITARE în acest tip de proiecte; iar RENOVAREA lor primordiala. Acolo trebuie investit prima data : în arhitectura deja existenta, nu în kitsch-uri de-astea : “arcuri de triumf”; care nu-s specifice zonei. Mai degraba ar fi specifice portile acelea înalte, masive, din lemn, sculptate (ca la Màzànaiesti, Màlini, Slatina, Gàinesti, Boroaia, etc), sau cu piatra de râu.
8/ CASELE MEMORIALE ar trebui renovate, iar în fata acestor constructii, negociat cu proprietarii si instalate eventual busturile personalitatilor care au locuit sau si-au desfasurat activitatea acolo, pusa eventual, pe fiecare casa, câte o placuta cu numele personalitatii care a locuit acolo si datele sale (de nastere si deces si domeniul de activitate). Apoi, constituit un PARCURS STATUAR, un fel de PROMENADA CULTURALA, spre aceste locuri si eventual indicat acest TRASEU STATUAR-CULTURAL printr-o harta specifica. Ar fi mai justificat ca ele sa-si gaseasca locul acolo si eventual câte o statuie macar pe fiecare strada a orasului, decât înghesuite toate pe mica Alee Pietonala.
9/ Fiecare strada a Falticeniului ar trebui sa primeasca ceva prin acest proiect, nu condensate toate pe straduta aceea, în centru, si restul orasului, lasat sa zaca în uitare.
10/ CASA “CLUBUL COPIILOR” – nu scrie nimeni de acele imobile, case, aflate pe Aleea Pietonala, care au fost retrocedate abuziv la toti coruptii si mafiotii. La fel s-a procedat si cu imobilul de peste drum de Muzeul Ion Irimescu. Acolo ar fi putut lejer sa investeasca Primaria si sa amenajeze un al 2-lea corp al Muzeului de arta, cu exponate ale altor artisti din oras si din zona. La fel s-a procedat si pe Str Sucevei cu cladirea fostului Consulat Austriac…
11/ Din aceasta suma de 500000 €, ar fi putut sa investeasca macar în achizitionarea a 5-10 hectare într-un colt de oras sau în unul din satele ce depind direct de Municipiu (ex : Soldanesti, Tarna Mare) si plantata o LIZIERA VERDE pentru oras, ca si-asa nu avem nici macar un copac pe cap de locuitor.
12/ BIBLIOTECA MUNICIPALA – pe masura notorietatii culturale a orasului.
Ne place sa ne laudam si sa spunem ca Falticeniul are oameni de stiinta, savanti, doctori, etc. Dar ce am facut si ce facem concret pentru ei, mai ales pentru generatiile tinere, pentru ca ei sa se poata dezvolta armonios, sa poata beneficia de aceeasi profesori de un înalt nivel intelectual si care sa-i pregateasca pentru cele mai grele competitii si momente ?
Cum sprijinim cadrele didactice meritorii si cu rezultate?
Un oras ca Falticeniul ar trebui sa fie un model, o emblema, un reper pentru întreaga zona. Iar pentru asta, ar trebui ca localitatea sa dispuna si de un edificiu pe masura. Nu de o cladire vetusta, cu infiltratii pâna la temelii si gata sa se darâme (cu mobilier si carti vechi, pastrate în conditii improprii).
Pentru ca orasul sa-si poata pastra acest statut de “capitala culturala zonala”, ar trebui organizat un Concurs de architectura si selectionat un Plan, dupa care se va construi noua Biblioteca.
Orasul are nevoie de un spatiu mai mare, si desi acea cladire e recunoscuta ca Monument Istoric, ea e insuficienta si vetusta pentru timpurile noastre.
Un oras ca Falticeniul ar trebui sa dispuna de o biblioteca amplasata central, dispusa pe 3-4 etaje, încapatoare, luminoasa, cu 2-3 sali de evenimente, colocvii, evenimente scolare, manifestari locale, etc.
Cladirea actualei biblioteci, ar putea fi transformata mai degraba într-un muzeu, pentru care s-ar putea obtine eventual si ceva finantare pentru renovari.
13/ CINEMA DOINA – acel imobil, ar trebui recuperat cumva de administratia locala, refacut tot si pus în valoare, nu lasat sa se darâme si sa-si bata toti joc de el.
Proiectul e unul laudabil. Denota ca totusi exista interes pentru cultura în rândul celor din administratia locala. Ar trebui doar ca acesti oameni sa se consulte si cu alte persoane din domeniu, oameni cu experienta interna si internationala si nu numai sa discute dar sa si asculte si sa analizeze obiectiv toate aceste detalii. Speram ca totul sa dea, în final, ceva placut ochiului si care sa dainuiasca în timp.
E un caraghioslic!Un arc de triumf presupune o artera de circulatie in ambele parti!Se ridica un arc de triumf,pt a celebra o victorie militara sau alt eveniment important!In plus o alee cu busturi implica pe laterale spatii ample ,ori si asa aceasta strada pietonala este sufocata de inatimea unor cladiri .In mod canonic estetic raportul dintre inaltimea cladirilor si latimea strazii nu poate depasi raportul 3/2,adica, cineva ,care priveste de pe partea opusa la linia superioara al unei cladiri,trebuie, pt a nu suferi un disconfort inestetic , ca privirea sa sa nu faca un unghi mai mare de 60 grade cu orizontata strazii.Dar se pare ca la Falticeni consilierii si primarul practica o estetica de balta!Se pare ca pana si in perioada proletcultista in Falticeni era mai multa cultura estetica.Primele blocuri construite aveau doar 3 nivele pt ca latimea strazilor nu asigura acel 3/2/Abia mai tarziu s-au largit strazi si s-au construit blocuri cu 4 nivele .Dar pe atunci chiar si tapinarii primeau o anume pregatire culturala dobandind o cultura estetica autentica!Acum…..!