Gara Fălticeni, la doi ani de la ultima cursă de călători. Mizerie, hoți și o stare de degradare continuă, pe care politicienii o tolerează complice de ani buni - Ziarul de pe Net
Incarcare...
Esti aici:    >  Reportaje  >  Articolul curent

Gara Fălticeni, la doi ani de la ultima cursă de călători. Mizerie, hoți și o stare de degradare continuă, pe care politicienii o tolerează complice de ani buni

De    •   Publicat acum 8 luni, 19 martie 2017   •   12 comentarii

Gara din municipiul Fălticeni, amplasată ca o ironie a sorții pe strada Matei Millo, o personalitate uitată de intelectualitatea zonei mult prea ocupată să dea cultura pe mâna sfințiilor lor protejate politic prin cumătrii, își trăiește ultimile zile în agonie și botjocură.
Este adevăratul chip al unui oraș în care industria a murit, iar majoritatea locuitorilor trăiesc din salariile primite în instituțiile bugetare sau din banii primiți de la rudele care trăiesc în străinătate. Iar viitorul arată la fel de sumbru, mai ales că orientarea este strict spre a se crea noi instituții dependente de banul public, opoziția doarme sub greutate unor lideri interesați de funcții și business-uri proprii.


Vineri, 17 martie, s-au împlinit doi ani de când trenurile de călători nu mai pleacă din Fălticeni.

 

*Imaginea gării, oglinda orașului fără viitor. Poate doar pentru „unii

 

Cei care vor să vadă cum arată economia târgului, pot face o plimbare scurtă până la gară, pornind de lângă leșul bătrânei autogări, pe lângă fosta Școală Domnească și sediul fostei Electrica, pe strada cu piatră cubică.
Imaginea de altădată a Gării Fălticeni, privită astăzi de sus, din zonă fostei baze de recepție, nu încântă ochiul, din contră zugrăvește un tablou jalnic: străjuită de clădiri abandonate din care s-au furat până și cărămizile și cablurile de energie electrică.
Fosta policlinică CFR și o crâșmă abandonată de proprietar indică trecătorului viitorul luminos al gării. Și va fi lumină multă o perioadă, după ce clădirea va fi pusă la pământ de buldozere.

Vă amintiți cum, după 1990, directorașii întreprinderilor de stat le-au falimentat cu bună-știință pentru a și le însuți, iar mai apoi să le vindă la bucată sau să le închirieze ca depozite?  Parcă poveștile seamănă, iar complicitatea politicienilor miroase de la o poștă în toate cazurile de mai sus.
Oamenii zic că sunt cumătrii  între politicieni și afaceriști din domeniul transportului, cărora le priește de minune moartea gării. Coincidență, bărfă sau adevăr ? Timpul va dovedi.

 

 

 

*Ținta hoților cazați gratuit de primarii ultimului deceniu în vecinătate

 

Cert este că ceea ce ar putea asigura infrastructura necesară unui transport facil pentru o reactivare ecomică a orașului, altul decât cel rutier – supraagolmerat și greoi- moare încet, dar mai ales sigur, pe mâna politicienilor și a localnicilor.

Am mers la gară de câteva ori pentru a sta de vorbă cu angajații și cu locuitorii din zonă, iar ceea ce am aflat pare că se întâmplă într-un sat fără autorități și fără viitor.

Gara din municipiul Fălticeni mai are, astăzi, doar trei angajați, obligați de situație să se lupte cu hoții de fier vechi, care au tăbărât ca lăcustele. Unul dintre ei a fost agresat în camera de serviciu a impiegatului de mișcare din clădirea gării. De cele mai multe ori, cei care vin la furat sunt romii care locuiesc în locuințele puse la dispoziție de Primăria Fălticeni în imediata apropiere a gării.

“În fiecare noapte vin peste noi și vor să fure fiecare bucățică de fier din ce a mai rămas. Un coleg a fost bătut nu de mult de o gașcă de hoți. Ce să le faci, vin câte 3-4-5 vlăjgani de 16-17 ani, și sar la bătaie. Peste colegul meu au intrat în camera noastră din gară și l-au bătut. Te temi să te bagi, încercăm să-i speriem, sunăm la Poliția Feroviară. Noroc că avem un om de treabă în apropiere, paznic la fosta fabrică de mobilă, care ne mai scapă din belele. Îl sunăm și vine el să ne mai salveze, dar într-o zi te trezești că îți dă una în cap de nu te mai scoli de jos. Sunt periculoși și se uită după orice se poate fura, ne-a declarat unul dintre angajați.

Soluția este ieftinirea fierului: Cât nu avea preț fierul, nici nu se uitau la el. Treceau fără să-l bage în seamă, cu toate că mai descărcau pe aici fel de fel și erau resturi de fier.Puteai să te rogi de ei. Nu le trebuia, dar acum iar a crescut prețul și iar le trebuie”.

 

*Paznici peste un faliment anunțat

 

Cei trei angajați nu fac decât să păzească gara și să supravegheze cele trei transporturi zilnice ale firmei Kronospan, despre care se aude că vor să se mute din zona Fălticeni. Odată cu plecarea singurului client, gara ar putea rămâne fără personal, trecând într-o formă de conservare benefică hoților și celor cu interese ascunse. Zona este bună, teren Slavă Domnului!, iar investitori se găsesc, așa cum politicienii locului au mai găsit de-a lungul timpului după 1990.  Vă pot da două nume de afaceriști de carton cu lipici la contracte publice, care se laudă că e rezolvată treaba și vor pune mâna pe ce este acolo, dar de ce le-am face reclamă unor viitori clienți ai justiției?

“Am lucrat o perioadă la Regiotrans, care a preluat gara cu tot cu angajați. Aveau 8 automotoare, care transportau călători, și după ce au plecat, am fost preluați de CFR Infrastructură și aparținem de Gara Dolhasca”, ne-a spus un alt angajat al  Gării Fălticeni.

Pe data de 17 martie 2015 a plecat ultimul tren de călători din Gara Fălticeni, când companiei Regiotrans i s-a retras dreptul de a circula cu automotoarele deoarece Autoritatea de Siguranță Feroviară Română a descoperit probleme tehnice la automotoarele folosite.  Linia 510 Fălticeni-Dolhasca era singura rută din județul Suceava pe care circula un operator privat și, dacă pe alte rute rămase fără tren s-au mai făcut încercări pentru a se aloca trenuri ale CFR, la Fălticeni nu s-a pus problema. S-a instalat o liniște totală, la adăpostul căreia gara va dispărea.

 

 

*Scurtă rememorare  a ceea ce va deveni istorie în curând

Lucrările la linia ferată Dolhasca – Fălticeni s-au încheiat în anul 1887. În clădirea gării, la data de 27 mai 1898, s-a născut astronomul Vintilă Șiadbei, al cărui tată era angajat al Căilor Ferate.

În cea de-a doua jumătate a secolului trecut, trenul personal parcurgea traseul în 50 de minute, trecând prin haltele Preuteşti, Arghira, Dolheşti, Vămeni.

În vremurile de maximă exploatare din perioada comunistă pe cele 6 linii circulau și marfare cu produse de la întreprinderile locale : lemn, chimice, țesături, fructe.

Câteva camere de la etaj erau folosite de personal. Ultimul locatar a fost Gheorghe Iftode, totodată ultimul șef al gării, care a plecat după ce s-a pensionat.

 

Imaginile vor trezi, probabil, multor cititori amintiri din secolul acesta, dar și din cel trecut, fie că este vorba despre foști studenți care plecau spre marile orașe, sau despre muncitorii veniți din satele vecine la fabricile din târgul Fălticenilor.
Multe imagini din trecut, dar și o imagine dezolantă despre viitor.

 

SERGIU JIPA

ZIARUL DE PE NET  

 

 

    Print       Email
  • Publicat: acum 8 luni, 19 martie 2017
  • de:
  • Ultima modificare: martie 20, 2017 @ 8:48 am
  • Sub: Reportaje, Ştiri locale, Toate articolele
  • Termene si conditii:

    • Raspunderea penala sau civila pentru articolele de pe acest site apartine exclusiv autorilor. In cazul in care cineva se simte lezat, poate trimite un drept la replica care va fi publicat in articolul respectiv.
    • ZiaruldepeNet.ro si administratorii sau reporterii/moderatorii ziarului online nu raspund din punct de vedere juridic pentru continutul comentariilor vizitatorilor.
    • Responsabilitatea pentru comentariile postate revine in totalitate utilizatorului care beneficiaza de serviciul de a putea posta un comentariu.
    • Comentariile cu jigniri sau continut vulgar vor fi sterse, iar utilizatorul nu va mai beneficia de acest serviciu.

12 comentarii

  1. Mobutu Sese Seko Kuku Ngbendu Wa Za Banga spune:

    Păcat…Mă doare sufletul cînd mă uit la aceste fotografii. Ca mulţi fălticeneni şi eu am amintiri legate de această gară. Păcat…

  2. Viorica I. spune:

    Dureros, tare dureros…Cine si ce se mai poate face? Se pare ca nimic.
    Multumim d-lui Jipa! Iar mai “trageti de maneca”, dar, in afara de noi, cititorii, mai doare pe cineva? Cine aude?

  3. zen spune:

    nu e vina ,,afaceristilor locali cu interese ascunse” ca CFR nu mai vor la Falticeni. app cladirea si tot ce e acolo e a cfr-ului… singurul repros adus administratiei locale e ca nu a incercat o atragere a cfr-ului sa mentina ruta deschisa… dar economic ar fi greu de justificat…. ar fi foarte frumos ca primaria sa incerce preluarea cladirii, repararea ei si transformarea intr-un muzeu care sa prezinte vechea industrie din falticeni , ca si asa toti nosalgicii tanjesc la ea…. 🙂

    • Ion spune:

      Ce bine vorbesti parca ai fi angajat la primarie sau la PSD.Admnistratia nu este de vina,afaceristii nu au interese si tu comentezi asa aiurea fara niciun scop.Parca ai fi AI AI pesedistul sau Liviu.

  4. gust amar spune:

    ”majoritatea locuitorilor trăiesc din salariile primite în instituțiile bugetare” super aglomerate si neproductive. E plin la stat de inspectori si consilieri superiori.
    Zona garii ar putea avea un punct fix al gardienilor publici avand in vedere ”deportarile” din ultimii ani.

  5. un cetatean spune:

    Ideea d-lui de mai sus, cu un muzeu al Falticeniului,in care sa fie exponate cu toata industria, facuta praf dupa ’90, ar fi excelent. Daca vine cineva in vizita in acest targ, macar sa vada cum arata altadata. Numai ca ar trebui vorbit cu cei de la MAI pentru o paza militarizata caci altfel, in 2 zile, dispare tot de acolo!

  6. Tic spune:

    Cei din vale voteaza si trebue lasati in pace.

  7. Nelu spune:

    Păcat de acest colț de rai și de cultura acestui oraș, cândva o mândrie a culturii românești.
    Întrebarea este;
    Unde vom ajunge?

  8. NICU Bordei spune:

    Ca fost salariat în st.CFR Fălticeni sunt profund dezamăgit de starea de degradare în care a ajuns st.Falticeni,locul prin care altădată se perindau zilnic sute de călători,locul prin care zeci de trenuri de marfa soseau la încărcare descărcare. Acum a ajuns un loc părăsit lăsat pradă darapanarii și degradării,la fel ca multe alte gări de pe magistrala.Trist,dar adevarat! Nicu B.
    C

  9. CeFeRistu` spune:

    Mă și mir cum acest obiectiv a atras atenția acestui cotidian local, dar nu și a ”celui” din centrul urbei. Înghesuiți în Sprinter-uri, Golf-uri negre sau Dacii albastre, oamenii de pe Valea Șomuzului acceptă să călătorească în nesiguranță, disconfort. Între timp, șinele ruginesc… și noi suspinăm la citirea acestor rânduri nostalgice.

  10. scaner cod de bare spune:

    doar in Romania se poate intampla asa ceva…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Please copy the string 33Oei9 to the field below:

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com